Friday, January 11, 2013

Tentang Planet Nebula M78


Bermula dengan Mebius yang selesai bertugas mengalahkan monster, para Ultra Senshi di Hikari no Kuni di planet Nebula M78 mendapat firasat tidak baik dengan Minus Energy yang menyebabkan beberapa monster mengamuk. Firasat tersebut benar kerana Alien Zarab menyerang penjara luar angkasa di mana seorang Dark Ultra Senshi ditawan. Dark Ultra Senshi bernama Ultraman Belial yang kemudian dibebaskan oleh Alien Zarab malah menyerang Alien Zarab dan mengambil Giga Battle Nizer, sebuah tongkat yang boleh mengendalikan 100 monster.

Bebasnya Belial diketahui oleh para Ultra Senshi. Beberapa Ultra Senshi yang dikomandani Ultraman Taro segera mengepung Belial yang masih berada di penjara luar angkasa. Belial yang terlalu kuat, bahkan untuk Taro, berjaya mengalahkan semua Ultra Senshi yang dihantar dan mendesak Taro sehingga pertarungan mereka berdua dilanjutkan di Nebula M78. Di sana Belial seorang diri mengalahkan para Ultra Senshi yang ada, termasuk legenda seperti Ultraman, Zoffy, Seven, Ace, Jack, 80, Yulian, Max, Mebius, Hikari, bahkan Ultra Father. Tujuan Belial adalah merebut Plasma Spark. Berhasilnya Belial merebut Plasma Spark yang merupakan matahari buatan dan sumber cahaya dan kekuatan para Ultra Senshi membuat Hikari no Kuni beserta para Ultra Senshi yang ada di dalamnya membatu, kecuali Mebius yang sebelumnya dilempar ke luar angkasa oleh Belial dan Ultraman dan Seven yang berjaya membuat barrier di saat kritis. Ketiga Ultraman yang tersisa tersebut memutuskan mencari bantuan kepada Rayonix, seorang alien setengah manusia yang mempunyai DNA Reiblood sama seperti Belial. Maka pergilah Mebius mencari manusia tersebut.

Rayonix yang dicari adalah Rei yang bekerja sebagai kru ZAP spacy dan sedang dalam misi menghantar kargo ke planet Dent bersama rakan-rakannya. Mebius yang terluka berjaya mencari Rei dan menjelaskan keadaan kritis para Ultra Senshi kepada Rei, termasuk asal-usul kelahiran para Ultra Senshi dan proses berubahnya Belial menjadi jahat seperti saat ini kerana pengaruh Reiblood. Rei setuju membantu Mebius dan para Ultra Senshi dan pergilah mereka kembali ke Nebula M78 yang sudah menjadi planet mati. Di sana mereka bertemu kembali dengan Ultraman dan Ultra Seven dalam bentuk manusia kerana mereka kehilangan kekuatan dengan penguasaan Plasma Spark oleh Belial. Meski begitu, dengan sedikit cahaya Plasma Spark terkini yang dijaga oleh Taro, ketiga Ultraman yang ada mendapatkan kemampuan untuk berubah dan pergi mengejar Belial bersama Rei ke kuburan para monster, tempat di mana Belial menghidupkan kembali 100 monster yang telah mati untuk dijadikan pengikutnya.

Kru ZAP spacy yang berada di atmosfera planet Dent yang ditinggalkan oleh Mebius diserang oleh Alien Zetton. Namun dengan kemunculan Shin Asuka alias Ultraman Dyna yang tiba-tiba muncul dan mengalahkan Alien Zetton, mereka pergi menyusul Rei ke kuburan para monster. Di sana keadaan menjadi sangat gawat kerana Rei, Mebius, Ultraman, dan Seven keletihan kerana menghadapi Belial dan pasukan 100 raksasa, bahkan kehadiran Dyna tidak cukup membantu mereka. Belial bahkan membuat Rei berserk dengan memunculkan sifat buas alami bangsa Reiblood sehingga Rei berubah menjadi Reimon Burst dan melukai Ultra Seven.

Ultra Seven yang tenat ini melemparkan Eye Slugger-nya ke planet K76, di mana seorang Ultra Senshi junior sedang dilatih oleh Ultraman Leo, Astra, dan Ultra King. Ultra Senshi ini di masa lalu pernah melakukan kesalahan yang hampir sama seperti Belial, di mana dia hendak merebut Plasma Spark kerana mahukan kuasa. Dengan ajaran Leo dan Ultraman King, Ultra Senshi ini belajar bahawa ada kekuatan yang melebihi kekuatan fizikal semata, iaitu kekuatan yang didasari keadilan. Di saat itulah Eye Slugger milik Seven sampai dan Ultra King membuka rahsia Ultra Senshi tersebut yang bernama Zero, yang ternyata adalah anak Ultra Seven. Zero yang sudah terbuka matanya kemudian segera pergi ke kuburan para monster untuk menyelamatkan ayahnya dan mengalahkan Belial bersama para Ultra Senshi yang tersisa.

Meski gw pada dasarnya tidak terlalu suka Ultraman, tapi filem ini menghiburkan dan keren. Dibuat serius dan tidak ala kadarnya seperti Kamen you-know-what.

Kesan komputer melimpah tapi bukan bererti semua adegan fighting digantikan oleh CG. Aksi suit actor tetap dapat bahagian yang lebih banyak, dan kesan komputer (background dan kesan fighting-nya) menambah kesan epic film ini. Kini para Ultraman dan monster bertarung tidak dalam 'slow motion mode' dan gaya gulat, melainkan seperti master bela diri dengan banyak adegan lompat dan akrobat, sangat segar buat gw yang bosan dengan aksi filem / tv siri Ultraman sebelum-sebelumnya. Di sini juga Ultraman gak ber-schwatz schwatz aja kerana di sini mereka boleh berbicara dengan bahasa manusia tapi tentu apabila mengeluarkan jurus-jurus khasnya old habit tetep aja muncul.

Sisi cerita memang tidak terlalu fresh, terkesan monoton bahkan. Yang hebat adalah Tsuburaya tetap boleh menggunakan pelakon-pelakon orisinilnya. Jadi buat fans dipastikan akan senang dengan kemunculan kembali Susumu Kurobe (Ultraman / Hayata), Kohji Moritsugu (Ultra Seven / Moroboshi Dan), Taiyou Sugiura (Ultraman Cosmos / Musashi, namun wujud Cosmos-nya tidak muncul), Takeshi Tsuruno (Ultraman Dyna / shin Asuka), dan beberapa seiyu asli yang lain. Suit Ultraman-Ultraman lama juga muncul kembali walaupun beberapa hanya muncul sebentar dan hanya menjadi korban dari Belial seperti Ace, Jack, 80, Yulian, Max, Hikari, dan lainnya.

Di luar kehebatan-kehebatan filem ini, ada beberapa perkara aneh / plothole yang cukup mengganggu gw. Seperti Dyna yang tiba-tiba muncul begitu aja dan Belial yang kelewat hebat (mampu mengalahkan semua Ultra Senshi, termasuk Ultra no toketChichi (yang diketahui namanya Ken XD) dan Zoffy) tapi single-handedly dikalahkan oleh Zero yang boleh dibilang merupakan Ultra Senshi newbie. Bener-bener from zero to hero banget. Dan anehnya lagi ternyata pada awalnya si Zero gak tau kalau dia anaknya Seven, entah emang budaya di M78 itu gak ngebolehin ibubapa memberi tahu identiti anaknya (sampai akhil baligh? XD), Zero adalah anak gelap / haram (Seven nikah beda 'ras') , atau pas Zero lahir si Seven lagi dinas di planet luar. Selain itu untuk menjaga Belial yang sangat dewa ini Ultra King kesannya bodoh banget hanya menaruh 2 Ultra Senshi sebagai penjaga penjara luar angkasa, hasilnya ya seorang Alien Zarab dengan bekal Giga Battle Nizer boleh seorang diri dengan mudahnya membobol penjara tersebut. Masih seputar Ultra King, kenapa bukan dia sendiri yang turun tangan melawan Belial * lagi * sehingga gak perlu ambil risiko membuat Nebula M78 jadi planet mati; atau mungkin memberi kesempata Zero buat beraksi kali yah, haha.

Mengenai Zero, reka bentuknya terlalu evil-ish untuk anak Seven. Mungkin ini menandakan Ultra Senshi gadis yang digagahihamili oleh Seven ini adalah jenis cewek galak, lol. Sifatnya yang tempramental ini sesuai juga disuarakan oleh Mamoru Miyano, seiyuu-nya Setsuna F Seiei (Gundam 00) dan Light Yagami (Death Note). Membuat gw terus imaginasi kalau si Zero bakal teriak "Ore wa, Gundaaaaaa ~ mUltramaaaaaaa ~ n!!!!! 1" :))

The conclusion, I like this movie. Meski ceritanya basi dan ada sedikit plothole tapi buat gw memuaskan. Tsuburaya benar-benar kelihatan berniat membuat filem yang keren dan berkesan bagi fans-nya. Semoga Toei boleh belajar dari Tsuburaya agar apabila mereka membuat filem Kamen Rider mahupun Super Sentai, mereka benar-benar boleh membuat filem yang memuaskan fans-nya, gak mempunyai nuansa yang gitu-gitu aja :)

1 comment: